عمل های زیباییزیبایی

معرفی یکی از روش های جراحی بینی به نام رینوپلاستی

تناسب کلی اجزای صورت و بدن ممکن است بهترین دلیل برای انجام جراحی زیبایی باشد. از آنجا که صورت اولین اندام بدن است که به چشم می‌آید، ممکن است اهمیت بیشتری برای افراد داشته باشد. در بین همه جراحی‌های رایج صورت، رینوپلاستی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها در بین ایرانیان است. رینوپلاستی که آن را به نام عمل جراحی بینی می‌شناسیم، عملی است که طی آن شکل بینی، اندازه و یا اشکالات ساختاری آن برطرف می‌شود. به دلیل تعداد زیاد طرفداران عمل رینوپلاستی در ایران، پزشکان ایرانی جزو ماهرترین جراحان زیبایی جهان هستند. بسیاری از گردشگران پزشکی، برای انجام عمل رینوپلاستی به ایران می‌آیند.

برای آشنایی بیشتر با انواع عمل های زیبایی مقاله زیر رو مطالعه کنید:

15 روش برای لیفت صورت

معرفی بوتاکس و مزایا و معایب آن

فهرست عناوین

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی (Rhinoplasty) یکی از روش‌های جراحی زیبایی بینی است که باعث تغییر شکل بینی می‌شود. انگیزه جراحی بینی ممکن است تغییر ظاهر بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد.

قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی و قسمت پایینی آن غضروفی است. جراحی بینی می‌تواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه را تغییر دهد. این جراحی یکی از رایج‌ترین انواع جراحی پلاستیک است.

دلایل انجام رینوپلاستی

افراد برای ترمیم بینی خود بعد از آسیب، برای اصلاح مشکلات تنفسی یا نقص مادرزادی یا به دلیل نارضایتی از ظاهر بینی خود، اقدام به جراحی بینی می‌کنند. تغییرات احتمالی که جراح می‌تواند از طریق جراحی بینی در بینی شما ایجاد کند عبارت‌اند از:

  • تغییر در اندازه
  • تغییر در زاویه
  • صاف کردن پل
  • تغییر شکل نوک
  • تنگ شدن سوراخ های بینی
  • تغییر زاویه بین بینی و لب بالا.

اگر جراحی زیبایی بینی شما به منظور بهبود ظاهر شما و نه سلامت شما انجام می‌شود، باید منتظر بمانید تا استخوان بینی شما به طور کامل رشد کند. برای دختران، این سن حدود ۱۵ سالگی است. اما پسران سن رشد طولانی‌تری دارند و باید صبر کنند رشد استخوان و غضروف بینی متوقف شود. با این حال، اگر به دلیل اختلال تنفسی تحت عمل رینوپلاستی قرار می‌گیرید، جراحی بینی را می‌توان در سنین پایین‌تر انجام داد.

خطرات و عوارض جانبی رینوپلاستی

همه جراحی‌ها داری عوارض جانبی و خطراتی هستند، از جمله: عفونت، خونریزی یا واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی. جراحی بینی ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی شدید بینی
  • آسیب به دیواره غضروف بین سوراخ‌های بینی شما
  • تغییر حس بویایی
  • بی حسی بینی
  • بینی نامتقارن
  • لخته شدن خون در رگ
  • زخم.

در جلسات مشاوره قبل از عمل با جراح خود در مورد عوارض احتمالی صحبت کنید. جراح شما باید به شما توضیح دهد که احتمال بروز هر یک از این خطرات چقدر است. همچنین پزشک باید در مورد گزینه‌های درمانی شما در صورت وقوع هر یک از این عوارض با شما صحبت کند.

گاهی اوقات، بیماران از عمل ترمیمی بینی خود راضی نیستند. اگر می‌خواهید جراحی دوم انجام شود، باید قبل از عمل مجدد صبر کنید تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد. این بهبهود ممکن است حتی تا یک سال طول بکشد.

آیا شما کاندید مناسبی برای رینوپلاستی هستید؟

ابتدا باید با جراح خود ملاقات کنید و در مورد اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای رینوپلاستی هستید یا نه، صحبت کنید. جراح در مورد قصدتان از انجام عمل بینی و نتیجه دلخواهتان با شما صحبت خواهد کرد. جراح سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و در مورد داروهای فعلی و شرایط پزشکی از شما سؤال می‌کند. اگر هموفیلی دارید (اختلالی که باعث خونریزی زیاد می‌شود) احتمالاً جراح شما را از انجام جراحی ترمیمی بینی منصرف کند.

جراح شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و پوست داخل و خارج بینی شما را دقیق بررسی می‌کند تا مشخص شود که چه نوع تغییراتی می‌تواند در بینی شما ایجاد شود. ممکن است جراح شما آزمایش خون یا سایر آزمایش‌ها را برای شما درخواست دهد. پزشک همچنین بررسی می‌کند که آیا هرگونه جراحی اضافی باید همزمان انجام شود یا خیر. به عنوان مثال، برخی از افراد همزمان با جراحی بینی، عمل جراحی بزرگ شدن چانه را انجام می‌دهند، روشی که به منظور بهبود حالت چانه شما انجام می‌شود.

این مشاوره همچنین شامل عکاسی از بینی از زوایای مختلف است. این عکس‌ها برای ارزیابی نتایج طولانی‌مدت جراحی استفاده می‌شوند و ممکن است در طول عمل جراحی به آنها ارجاع داده شود.

افراد سیگاری در درمان جراحی بینی مشکل بیشتری دارند، زیرا سیگار روند بهبود را کند می‌کند. نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و در نتیجه اکسیژن و خون کمتری به بافت‌های در حال بهبودی می‌رسد. ترک سیگار قبل و بعد از عمل می‌تواند به روند بهبود کمک کند.

تفاوت رینوپلاستی با عمل بینی

تفاوتی که بین رینوپلاستی بینی با عمل بینی وجود دارد این است که رینوپلاستی برای اصلاح موارد زیر بکار می‌رود:

  • از بین بردن قوز بینی: به عبارتی برای از بین بردن فرورفتگی که در بینی وجود دارد بکار می‌رود.
  • ایجاد ارتفاع در نوک بینی: بعضی از افراد علاقه دارند که نوک بینیشان بالاتر باشد که باعث تغییراتی در چهره‌ و زیبایی آن‌ها می‌شود.
  • کوچک کردن پره‌های بینی: که این عمل باعث کوچک دیده شدن سوراخ‌های بینی می‌شود.
  • تغییر زاویه‌ی بین بینی و لب افراد
  • کم‌کردن عرض بینی

اما در عمل بینی این موارد انجام نمی‌شود. مواردی که در عمل بینی به آن‌ها پرداخته می‌شود عموماً شامل موارد زیر اشت:

  • عمل شکستگی بینی که ممکن است در اثر ضرب دیدگی یا تصادف و هر گونه اتفاق دیگری رخ دهد.
  • عمل کردن انحراف بینی که ممکن است در هر فردی به صورت ارثی یا در اثر تصادف اتفاق افتاده باشد.
  • کوچک کردن شاخک‌های بینی
  • از بین بردن پولیپ بینی.

رینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی زیبایی بینی شامل مراحل زیر است:

مرحله ۱ | بیهوشی

داروها برای راحتی شما در حین عمل جراحی تجویز می‌شوند. گزینه‌ها شامل آرام بخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی است. پزشک شما با توجه به شرایط سلامتی شما، بهترین انتخاب را به شما توصیه می‌کند.

مرحله ۲ | برش

رینوپلاستی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. رینوپلاستی به روش بسته، روش جدیدتری است که در آن برش‌ها از داخل بینی انجام می‌شوند. اما در روش باز، یک برش در سراسر کلوملا ایجاد می‌شود (کلوملا نوار باریک بافتی است که سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند). از طریق این برش‌ها، پوستی که استخوان‌های بینی و غضروف‌ها را می پوشاند، به آرامی بالا می‌آید و اجازه می‌دهد تا ساختار بینی را تغییر شکل دهد.

مرحله ۳ | تغییر شکل ساختار بینی

در این قسمت از جراحی، تغییراتی در ساختار بینی انجام می‌شود. این تغییرات تماماً به ساختار اولیه بینی و تغییرات لازم برای تصحیحی فرم بینی بستگی دارد. بینی‌های بزرگ، ممکن است با برداشتن استخوان یا غضروف کوچک‌تر شوند. گاهی اوقات جراحی بینی ممکن است نیاز به پیوند غضروف داشته باشد. در این حالت معمولاً از غضروف سپتوم (پارتیشن وسط بینی) استفاده می‌شود. گاهی اوقات می‌توان از غضروف گوش یا در موراد نادر از قسمتی از غضروف دنده استفاده کرد.

مرحله ۴ | تصحیح انحراف تیغه بینی

در صورت انحراف تیغه بینی، می‌توان آن را صاف و برآمدگی‌های داخل بینی را کاهش داد تا تنفس بهتر شود.

مرحله ۵ | بستن زخم

بعد از اینکه ساختار زیرین بینی به شکل دلخواه تغییر داده شد، پوست و بافت بینی به جای خود برمی‌گردد و برش‌ها بخیه می‌شوند.

ممکن است برش‌های اضافی در چین‌های طبیعی سوراخ‌های بینی ایجاد شود تا اندازه آنها تغییر کند.

مرحله ۶ | نتایج را ببینید.

در چند روز بعد از عمل رینوپلاستی ممکن است بینی با استفاده از آتل و باندهایی حمایت شوند. بعد از عمل بینی شما تا مدتی ورم دارد. همچنین کبودی‌هایی در اطراف بینی وجود دارد که بهبود آن‌ها کمی زمان‌بر است. بعد از برطرف شدن ورم بینی می‌توانید نتیجه نهایی عمل را ببینید.

انواع رینوپلاستی

روش‌های مختلفی برای انجام رینوپلاستی وجود دارد از جمله:

  • روش باز
  • روش بسته
  • رینوپلاستی بدون جراحی با تزریق لیکوئید.

روش انجام رینوپلاستی به روش باز

جراحی بینی را می‌توان در بیمارستان، مطب پزشک یا مرکز جراحی سرپایی انجام داد. پزشک برای انجام جراحی از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده می‌کند. اگر این یک عمل ساده باشد، بی‌حسی موضعی در ناحیه بینی انجام خواهد. که باعث بی حسی صورت شما هم می‌شود. رینوپلاستی ممکن است با بیهوشی عمومی هم انجام شود. برای بیهوشی عمومی دارویی را استنشاق یا تزریق می‌کنید که شما را بیهوش می‌کند.

به محض بی‌حسی یا بی‌هوشی‌، جراح بین سوراخ‌های بینی یا در داخل سوراخ بینی شما برش‌هایی ایجاد می‌کند. با این کار جراح پوست شما را از غضروف یا استخوان جدا می‌کنند و سپس فرایند تغییر شکل بینی را شروع می‌کند. اگر بینی جدید شما نیاز به غضروف بیشتری داشته داشته باشد، پزشک ممکن است مقداری از غضروف گوش یا عمق بینی را بردارد. در صورت نیاز بیشتر، ممکن است ایمپلنت یا پیوند استخوان انجام شود. پیوند استخوان یک استخوان اضافی است که به استخوان بینی شما اضافه می‌شود.

این روش معمولاً بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد. اگر جراحی بینی پیچیده‌تر باشد، ممکن است عمل بیشتر از این طول بکشد.

عمل رینوپلاستی به روش بسته (کلوز رینوپلاستی)

اگر از بینی خود کاملاً راضی نیستید، ممکن است به دنبال راهی برای تغییر ظاهر آن بدون ایجاد جای زخم باشید. در واقع جای زخم عمل بینی یکی از مشکلات بزرگ آن است که اکثر افراد از آن شکایت می‌کنند. رینوپلاستی به روش بسته یک عمل زیبایی است که از برش‌های داخل سوراخ بینی و بینی استفاده می‌کند؛ بنابراین زخم قابل مشاهده زیادی در خارج وجود ندارد.

برخلاف رینوپلاستی به روش باز، رینوپلاستی بسته معمولاً برای تغییر شکل نوک بینی، کوتاه شدن بینی یا خلاص شدن از برجستگی یا قوز پشتی استفاده می‌شود. بینی به صورت ایده آل متقارن خواهد بود و اکثر شکل دهی مجدد روی برجستگی یا نوک رخ می‌دهد.

عمل بینی به روش بسته چگونه انجام می‌شود؟

در رینوپلاستی به روش بسته، که گاهی اوقات به آن جراحی بینی اندونازال هم گفته می‌شود، جراح تمام برش‌ها را در داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می‌کند.

در این روش بینی به طور کامل باز نشده و ساختار بینی نمایان نمی‌شود. تمام کارها از طریق دهانه‌های باریک در هر سوراخ بینی انجام می‌شود و دید جراح محدود است. به همین دلیل، انتخاب یک جراح ماهر و مشاهده عکس‌های قبل و بعد از کار آن‌ها ضروری است.

عمل جراحی ترمیمی بینی به روش بسته علاوه بر اینکه هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای ندارد، نسبتاً سریع است و منجر به تورم زیاد نمی‌شود و دوره نقاهت طولانی ندارد. این عمل عموماً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

در روز عمل به شما داروی بیهوشی داده می‌شود. برخی از پزشکان، بیهوشی عمومی را در طول جراحی بینی ترجیح می‌دهند، زیرا این عمل می‌تواند منجر به ایجاد خون در گلو شود، که در صورت بیهوشی بیمار می‌تواند به طور بالقوه خطرناک باشد.

پس از بی‌حسی، جراح برش‌هایی را در داخل سوراخ بینی شما ایجاد می‌کند. آنها پوست شما را از غضروف جدا می‌کنند، سپس با افزودن غضروف یا اصلاح یا اضافه کردن استخوان، روند تغییر شکل بینی را آغاز می‌کنند. اضافه کردن استخوان نیاز به پیوند استخوان دارد.

وقتی شکل دهی کامل شد، محل‌های برش بخیه زده می‌شوند، سپس در بینی شما یک گچ یا آتل قرار می‌دهند. یک عمل رینوپلاستی به روش بسته به طور معمول ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

رینوپلاستی بینی بدون جراحی

شاید شنیده باشید که جراحی بینی غیرجراحی با نام مستعار “عمل بینی مایع” یا “عمل بینی ۱۵ دقیقه‌ای” انجام می‌شود. جراحی بینی بدون جراحی در واقع یک همان فیلر بینی است به مدت محدود (عموماً ۶ ماه) انجام می‌شود.

این روش برای افرادی که به دنبال رفع برآمدگی و برجستگی‌های بینی خود هستند اما برای راه حل دائمی آماده نیستند، یا در مورد خطرات و زمان بهبودی ناشی از رینوپلاستی سنتی نگران هستند، ایده آل است.

رفتن زیر سوزن مطمئناً پیچیده‌تر از رفتن زیر تیغ جراحی نیست، اما اصلاح شکل بینی هرگز بدون خطر نیست.

رینوپلاستی بدون جراحی یک عمل زیبایی است؛ بنابراین بیمه آن را پوشش نمی‌دهد. برخلاف رینوپلاستی، هیچ دلیل پزشکی وجود ندارد که باعث شود پزشک این روش را توصیه کند.

رینوپلاستی بینی بدون جراحی چگونه انجام می‌شود؟

در رینوپلاستی بدون جراحی از مواد پرکننده (فیلر) پوستی برای تغییر شکل بینی استفاده می‌شود. یک ماده تزریقی شبیه ژل (معمولاً اسید هیالورونیک) در زیر پوست شما در مناطقی که می‌خواهید خطوط یا حجم نرم‌تری ایجاد کنید، قرار داده می‌شود. گاهی از بوتاکس هم برای فرم‌دهی به بینی استفاده می‌شود.

ماده فیلر در لایه‌های عمیق پوست شما تزریق شده و شکل خود را حفظ می‌کند. این ماده می‌تواند ظاهر بینی شما را از ۴ ماه تا ۳ سال بسته به پوست شما، طبق نتایج دلخواه شما تغییر دهد.

علاوه‌بر رینوپلاستی با لیکوئید، لیفت بینی یکی دیگر از روش‌های زیبایی بینی به صورت غیر دائمی است که شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

خطرات و عوارض جانبی رینوپلاستی بدون جراحی

برای اکثر مردم تنها عارضه جانبی مشاهده‌شده‌ی عمل بینی بدون جراحی، کمی قرمزی و حساسیت در ناحیه تزریق در یک یا دو روز پس از عمل است.

سایر عوارض جانبی احتمالی عبارت‌اند از:

  • کبودی در محل تزریق
  • ورم
  • مهاجرت ماده فیلر، به این معنی که ماده تزریقی به مناطق دیگر بینی یا ناحیه زیر چشم شما مهاجرت می‌کند و ظاهری موج دار ایجاد می‌کند.
  • حالت تهوع.

بینی یک منطقه حساس و پر از رگ‌های خونی است که نزدیک چشم شما قرار دارد. به همین دلیل است که رینوپلاستی بدون جراحی نسبت به سایر عمل‌های فیلر تزریقی پیچیده‌تر است. یک جراح پلاستیک آموزش‌دیده و محتاط ترجیح می‌دهد به جای پر کردن بیش از حد ناحیه بینی، از ماده فیلر کمتر در بینی شما استفاده کند.

اگر رینوپلاستی بدون جراحی را در مراکز غیرپزشکی و بدون مجوز انجام بدهید ممکن است با عوارض جانبی نادری مواجه شوید که عبارت‌اند از:

  • تب
  • مرگ بافت
  • عوارض عروقی
  • از دست دادن بینایی یا تاری دید
  • کهیر یا سایر علائم واکنش آلرژیک
  • قرمزی یا کبودی که گسترش یافته و بدتر می‌شود.

از مراجعه به مراکز نامعتبر و بدون مجوز اکیداً خودداری کنید.

مزایای رینوپلاستی بدون جراحی

  • رینوپلاستی بدون جراحی به شما امکان می‌دهد از بیهوشی عمومی اجتناب کنید.
  • بهبودی سریع خواهید داشت.
  • پس از این روش، شما می‌توانید به کار و فعالیت خود برگردید و همان روز یا روز بعد زندگی عادی خود را از سر بگیرید.
  • نتایج دائمی نیستند؛ بنابراین اگر از ظاهر آن راضی نباشید تنها کافی است کمی منتظر بمانید تا فیلر متابولیزه شود و بینی به حالت اولیه برگردد.
  • هزینه رینوپلاستی بدون جراحی بسیار کمتر از جراحی بینی سنتی است.

معایب رینوپلاستی بدون جراحی

  • اگر به دنبال تغییر چشمگیر و دائمی در ظاهر خود هستید، این روش ممکن است برای شما ناامیدکننده باشد.
  • عوارض جانبی مانند کبودی و تورم وجود دارد.
  • این احتمال وجود دارد که یک سوزن بی‌جا باعث خونریزی قابل مشاهده در زیر پوست شما یا آسیب دیدن شما شود.
  • این یک روش نسبتاً جدید است، بنابراین عوارض جانبی طولانی‌مدت آن هنوز به‌خوبی مطالعه نشده است.
  • بیمه هزینه‌ی آن را پوشش نمی‌دهد.

بهترین تکنیک برای رینوپلاستی

یکی از گیج کننده‌ترین معضلات در جراحی بینی این است که تصمیم بگیرید از چه تکنیکی برای رسیدن به بهترین نتایج استفاده کنید. بهتر است بیماران در مورد گزینه‌های عمل به خوبی آگاه شوند تا بتوانند در مورد سلامت و ظاهر خود تصمیم صحیح بگیرند. دو روش متفاوت برای تغییر شکل نوک بینی وجود دارد، جراحی بینی باز و جراحی بینی بسته. هر روش دارای مزایا و معایب خاص خود است که بیمار می‌تواند قبل از اقدام به جراحی بینی در مورد آن با پزشکان متخصص زیبایی صحبت کند.

رینوپلاستی به روش بسته مثل رینوپلاستی به روش باز عمل می‌کند. هم ظاهر بینی را تغییر می‌دهد و هم حالت آن را تعدیل می‌کند. رینوپلاستی به روش باز تورم و زخم بیشتر و زمان بهبودی طولانی‌تری دارد. این روش برای بینی‌های بسیار نامتقارن یا کج یا سایر موارد پیچیده که مربوط به مشکلات تنفسی است، بهتر است.

رینوپلاستی به روش بسته معمولاً دوره بهبودی کوتاه‌تری دارد و باعث ورم کمتری می‌شود. از این روش می‌توان برای اصلاح برجستگی‌ها، قوز پشتی یا تغییر شکل پل بینی، پیاز یا نوک بینی استفاده کرد.

روش دیگر برای انجام رینوپلاستی، روش رینوپلاستی بدون جراحی است. این روش به‌عنوان یک روش دائمی توصیه نمی‌شود.

بهبودی بعد از رینوپلاستی

پس از رینوپلاستی، پزشک ممکن است آتل پلاستیکی یا فلزی را روی بینی شما قرار دهد. آتل به بینی شما کمک می‌کند تا هنگام بهبودی شکل جدید خود را حفظ کند. آنها همچنین ممکن است بسته‌های بینی یا آتل را داخل سوراخ‌های بینی شما قرار دهند تا تیغه بینی شما تثبیت شود.

شما حداقل چند ساعت پس از عمل در اتاق ریکاوری تحت نظر خواهید بود. اگر همه چیز خوب باشد، همان روز می‌توانید از بیمارستان مرخص می‌شوید. در این زمان شما به فردی نیاز دارید که شما را به خانه برساند، زیرا همچنان تحت اثر بی‌هوشی هستید. گاهی اوقات ممکن است با توجه به شرایط سلامتی‌تان، مجبور شوید یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

برای کاهش خونریزی و تورم، باید سر خود را بالاتر از قفسه سینه نگه دارید. اگر بینی شما متورم یا پر از پنبه است، ممکن است احساس گرفتگی و خفگی کنید. معمولاً افراد تا یک هفته بعد از عمل باید از آتل و پانسمان استفاده کنند. برای بستن زخم ممکن است از بخیه‌های قابل جذب استفاده شده باشد. این نوع بخیه‌ها در بافت شما حل می‌شوند و نیازی به برداشتن ندارند. اگر بخیه‌ها قابل جذب نیستند، باید یک هفته پس از عمل مجدداً به پزشک مراجعه کنید تا بخیه‌ها خارج شوند.

در صورت امکان‌، از دوست یا خویشاوندان خود بخواهید تا را در شب اول همراه شما باشند.

در چند روز پس از عمل بینی، ممکن است دچار ترشح و خونریزی شوید. بعد از عمل یک پد قطره‌ای زیر بینی شما گذاشته می‌شود تا خون و مخاط را جذب کند. پزشک به شما می‌گوید که هر چند وقت یکبار پد خود را عوض کنید.

در روزهای بعد از عمل ممکن است دچار سردرد شوید، صورت شما پف کرده و پزشک ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند.

چه فعالیت‌هایی بعد از رینوپلاستی نباید انجام شوند؟

ممکن است پزشک به شما بگوید تا چند هفته پس از جراحی از موارد زیر اجتناب کنید:

  • دویدن و سایر فعالیت‌های بدنی شدید
  • شنا کردن
  • فین کردن
  • جویدن بیش از حد
  • خنده، لبخند یا سایر حالات صورت که نیاز به حرکت زیاد دارد.
  • لباس را روی سر خود بکشید.
  • گذاشتن عینک روی بینی
  • مسواک‌زدن شدید.

در چند روز بعد از عمل در معرض آفتاب شدید قرار نگیرید. آفتاب خوردگی شدید می‌تواند باعث تغییر رنگ دائمی پوست اطراف بینی شما شود.

مراقبت‌های بعد از رینوپلاستی

ممکن است به شما توصیه شود:

  • سر خود را برای چند روز هنگام استراحت با بالش بالا ببرید تا تورم کاهش یابد
  • از حمام گرم و خیس کردن آتل خودداری کنید.
  • تا زمان ملاقات برای برداشتن آتل از دمیدن بینی یا برداشتن پوسته خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از فشار به بینی، از طریق دهان خود عطسه کنید.
  • از مکان‌های غبارآلود یا دودی خودداری کنید.
  • به مدت ۴ تا ۶ هفته از ورزش های سنگین خودداری کرده یا از ورزش‌های تماسی خودداری کنید.

مراقبت‌های بعدی بعد از جراحی بینی بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که قرار ملاقات خود را حفظ کرده و از دستورات پزشک خود پیروی می‌کنید.

نتایج جراحی ترمیمی بینی

اگرچه رینوپلاستی یک عمل نسبتاً ایمن است، اما بهبودی از آن ممکن است مدتی طول بکشد. به ویژه نوک بینی شما بسیار حساس است و می‌تواند ماه‌ها بی حس و متورم بماند. ممکن است ظرف چند هفته کاملاً بهبود پیدا کنید، اما برخی از اثرات می‌تواند تا ماه‌ها باقی بماند. ممکن است یک سال تمام سپری شود تا بتوانید از نتیجه نهایی جراحی خود به طور کامل ببینید.

رینوپلاستی بینی مردان

جراحی بینی مردان یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی برای مردان است و نسبت به سایر عمل های زیبایی مردان رایج‌تر است.

مردان به دلایل مشابهی که زنان رینوپلاستی انجام می‌دهند، اقدام به جراحی بینی می‌کنند، از جمله:

  • بهبود تقارن بینی: مردان زیادی برای رسیدن به بینی متقارن‌تر و خوش‌‌فرم‌تر اقدام به انجام رینوپلاستی می‌کنند.
  • ترمیم عیوب ساختاری در بینی: جراحی بینی مردانه اغلب برای رفع نقایص ساختاری بینی مانند انحراف تیغه بینی انجام می‌شود. این می‌تواند جریان هوا را بهبود بخشد و خروپف بیش از حد یا الگوهای تنفسی سخت را کاهش دهد.
  • افزایش اعتماد به نفس: عمل بینی مردان می تواند ظاهر صورت بیمار را بهبود بخشد و منجر به افزایش اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی مثبت‌تر شود. برای مردانی که با مشکلات ظاهری شخصی دست و پنجه نرم می‌کنند، این روش می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

رینوپلاستی بینی‌های گوشتی

به طور کلی، اگر بینی شما موارد زیر را دارد، در گروه بینی‌های گوشتی قرار می‌گیرد:

  • پوست ضخیم
  • نوک بینی پهن است، به طوری که هیچ استخوانی در زیر آن احساس نمی‌شود
  • سوراخ‌های بینی به شکل پوست ضخیم است و منافذ بزرگتر به نظر می‌رسند

همانطور که در بالا ذکر شد، بینی گوشتی دارای پوست ضخیم و منافذ بزرگ و چرب است. در این نوع بینی، غضروف دارای بافت ضعیفی است و وقتی به پایین بینی دست می‌زنیم به راحتی بالا و پایین می‌رود. یکی از دلایل داشتن بینی گوشتی ضعیف بودن بافت غضروف است، به همین دلیل عمل جراحی بینی‌های گوشتی دشوارتر از بینی‌های استخوانی است. در واقع برای انجام صحیح عمل جراحی و به دست آوردن نتیجه مطلوب، لازم است پزشک با افزودن غضروف به بینی آشنایی کامل داشته باشد.

یکی دیگر از علائم بینی گوشتی شکل و پایین انتهای بینی است. سر خود را بالا بگیرید و در آینه به قسمت پایین بینی خود نگاه کنید. آیا شکل کلی مثلث است یا دایره؟ بینی‌های گوشتی دارای شکل دایره‌ای و پهن در پایین هستند و دلیل اصلی آن ضخامت پوست و غضروف ضعیف در این نوع بینی است.

بهترین جراح بینی برای رینوپلاستی

انتخاب بهترین جراح بینی یک عامل کلیدی در موفقیت جراحی شما است. بسیار مهم است که وقت لازم را برای یافتن یک پزشک ماهر که شرایط لازم را برای انجام عمل بینی شما دارد، بگذارید. در زمان انتخاب جراح بینی به مسائل زیر توجه کنید.

۱. بررسی کنید که آیا جراح دارای مجوز است یا نه؟

به عنوان اولین گام در روند انتخاب جراح بینی، باید اطمینان حاصل کنید که جراح دارای مجوز است. پزشک یا جراح دارای مجوز کسی است که آموزش‌های ضروری را گذرانده و امتحانات مربوطه را با موفقیت گذرانده باشد. تا بتواند گواهی تخصص خود را برای عمل جراحی دریافت کند.

۲. تجربه و تخصص جراح را ارزیابی کنید.

تجربه یک جراح در انجام جراحی زیبایی بینی عامل بزرگی در انتخاب آن‌ها برای عمل بینی است. به دست آوردن اطلاعاتی در مورد تجربه جراح و تعداد جراحی‌های بینی که در طول دوران حرفه‌ای خود به عنوان جراح بینی انجام داده است، بسیار مهم است.

اطمینان حاصل کنید که در مورد سابقه حرفه‌ای جراح مورد نظرتان به صورت آنلاین یا آفلاین تحقیق کرده و رزومه آن‌ها را مطالعه کنید. پزشکانی که هزاران عمل بینی انجام داده اند، دارای تجربه و عملکرد بهتری نسبت به جراحان مبتدی هستند که در ابتدای کارند.

۳. عکس‌های قبل و بعد از عمل را مشاهده کنید.

دانش و تخصص یک جراح بینی در نتایجی که به بیماران خود ارائه می‌دهند آشکار می‌شود. عکس‌‎های قبل و بعد از جراح بینی در واقع مجموعه‌ای از نمونه کار آن‌هاست و راهی عالی برای ارزیابی مهارت‌ها و سبک جراح بینی است. امروزه اکثر پزشکان زیبایی در اینستاگرام صفحه اختصاصی خود را دارند. و نمونه کارهای حرفه‌ای خود را به صورت یک آلبوم یا کاتالوگ در صفحه‌ی خود قرار می‌دهند. شما می‌توانید قبل از مراجعه حضوری به مطب پزشک، نمونه کارهای او را ببینید. و پزشک خود را با توجه به انتظارات خود، بهتر انتخاب کنید.

با بررسی عکس‌های قبل و بعد، می‌توانید نتایج عمل جراحی روی بینی‌های مشابه بینی خود را از لحاظ اندازه و شکل، مشاهده کنید. این مساله بسیار مهم است؛ زیرا برخی از پزشکان ممکن است در موارد خاص بهتر باشند، یعنی یک جراح در رینوپلاستی بینی استخوانی بهتر است و دیگری در بینی‌های گوشتی مهارت بیشتری دارد.

بعد از رینوپلاستی چه غذاهایی بخوریم؟

بسیار مهم است که بدانید بعد از جراحی بینی باید چه بخورید. از پزشک خود بخواهید تا دستورات لازم را در مورد رژیم غذایی بعد از عمل بینی به شما بدهد. با این حال، در صورتی که اطلاعات کافی از جراح خود دریافت نکرده‌اید، در اینجا لیستی از بهترین مواد غذایی برای بهبودی جراحی بینی آورده شده است .

۱. غذاهای نرم بخورید.

جویدن غذاهای سفت بعد از رینوپلاستی بسیار سخت و خطرناک است. خوردن غذاهای نرم مانند سیب در دوران نقاهت پس از عمل، بسیار توصیه می‌شود. از جمله غذاهای نرم می‌توان به سس، ماست، تخم مرغ سرخ شده، سیب زمینی پوره شده، سوپ مرغ و … اشاره کرد.

۲. غذاهای پر فیبر بخورید.

خوردن غذاهای پر فیبر در دوره بهبودی بعد از جراحی بینی بسیار توصیه می‌شود. زیرا این نوع غذا با تقویت حرکات طبیعی روده به سیستم گوارش شما هم کمک می‌کند و به نوبه خود در جلوگیری از یبوست مؤثر هستند. این غذاها عبارت‌اند از:

  • غلات مانند ماکارونی یا اسپاگتی گندم کامل، برنج قهوه‌ای پخته، نان گندم کامل و ذرت بوداده و …
  • میوه‌های تازه مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی و …
  • سبزیجات تازه مانند هویج پخته، سیب زمینی پخته، نخود سبز آب پز و کلم بروکلی و اسفناج پخته و …

۳. غذاهای ضد التهاب

یکی از مهمترین نوع غذایی که باید بعد از جراحی بینی بخورید، غذاهای ضدالتهابی است. این غذاها همان‌طور که از نامش پیداست، به کاهش التهاب کمک می‌کند، که به نوبه خود بهبود زخم‌ها را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. این نوع غذا به ویژه شامل غذاهایی است که دارای چربی‌های اشباع نشده بالا هستند مانند آووکادو، ماهی چرب و روغن زیتون طبیعی. اما برخی سبزیجات مانند توت فرنگی، بلوبری، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی را هم شامل می‌شود. سایر خوراکی‌های ضدالتهاب شکلات تلخ و چای سبز است.

۴. غذاهای درمان کننده زخم

نوع مهم دیگری از مواد غذایی که باید در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی بخورید، غذاهای ترمیم‌کننده زخم است، زیرا این غذاها به بهبود سریع زخم کمک می‌کند. این غذاها شامل غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، ماست و غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، پرتقال و سبزیجات برگ‌دار تیره مانند اسفناج و غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات هستند. آب پرتقال و غذاهای غنی از روی مانند غذاهای دریایی هم در این دسته قرار می‌گیرند.

۵. غذاهای ضد اضطراب

اگرچه ناراحتی و درد اصلی‌ترین علائمی است که ما در طول دوره بهبودی پس از جراحی بینی با آن مواجه می‌شویم. مهم است بدانیم که بسیاری از بیماران در این دوره از اضطراب رنج می‌برند، که می‌تواند باعث ناراحتی جدی شود. اما خوشبختانه انواع زیادی از مواد غذایی که می‌توانند اضطراب را از بین ببرند مانند آجیل برزیلی، شکلات تلخ، چای سبز و بابونه.

۶. میوه‌ها و سبزیجات تازه

سبزیجات و میوه تازه به دلیل فواید متعدد در این قسمت بارها ذکر شده است. میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، که ممکن است یکی از مهم‌ترین مواد مغذی باشد که باید بعد از جراحی بینی بخورید.

بعد از رینوپلاستی چه غذاهایی نباید بخورید؟

ما قبلاً به طور کلی در مورد بهترین نوع غذایی که باید بعد از رینوپلاستی بخورید صحبت کردیم، اما این مهم است که بدانید از چه نوع غذایی باید اجتناب کنید تا از بهبود سریع و آسان و نتایج کامل اطمینان حاصل کنید. در مدت نقاهت این غذاها را نخورید:

  • غذاهای سخت و جویدنی
  • غذاهای تند یا اسیدی
  • مواد غذایی فراوری شده
  • غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد
  • غذاهای شور
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • نوشیدنی‌های کافئین دار.

راهنمای انتخاب پزشک

هرگز برای رینوپلاستی بینی عجله نکنید. گام اول درباره این عمل زیبایی این است که از تصمیم خود اطمینان صددرصد داشته باشید. گام دوم این است که درباره جراحی به اندازه کافی تحقیق کنید و بهترین پزشکان جراح زیبایی را شناسایی کنید. از آنجایی که این یک عمل دائمی است، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

ممکن است هر پزشک در نوع خاصی از بینی مثل بینی گوشتی یا استخوانی مهارت بیشتری داشته باشد. باتوجه به نوع بینی خود و مقایسه قبل و بعد بینی‌های مشابه خودتان یکی از جراحان زیبایی را انتخاب کنید. برای انجام رینوپلاستی به دو گروه از پزشکان می‌توانید مراجعه کنید: پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی و جراحان پلاستیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *