دهان و دندانزیبایی

آشنایی با روش کامپوزیت دندان همراه با معایب و مزایا

کامپوزیت دندان یکی از پرتقاضاترین خدمات دندانپزشکی به‌خصوص در حوزه‌ی زیبایی است که به خاطر مقرون‌به‌صرفه و سریع‌بودن طرفداران زیادی دارد. در این روش از متریال‌های به‌خصوصی استفاده می‌شود. این متریال ترکیبی از مواد پلاستیکی، شیشه‌ای و رزین است که می‌توان به‌راحتی فرم بگیرد و رنگ شود. علا.ه بر این قراردادن این روکش‌ها بر روی دندان نسبتا آسان و سریع است. این ویژگی‌ها، کامپوزیت را به یک گزینه مناسب برای ترمیم مشکلات جزئی دندان مانند شکستگی، پرکردن حفره دندان، برطرف‌کردن لکه و زردی، رفع کجی و نامرتبی دندان و فاصله‌ی بین دندان‌ها تبدیل می‌کند.

در روش کامپوزیت در واقع دندانپزشک یک دندان جدید از متریال خام برای شما می‌سازد. به این خاطر دقت، مهارت و ظرافت کار دندانپزشک تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی کار دارد، پس باید در انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دقت زیادی داشته باشید.

برای آشنایی با روش های دیگر زیبایی دندان، مقاله زیر را مطالعه کنید:

بلیچینگ چیست؟ چه تاثیری بر زیبایی دندان دارد؟

کامپوزیت دندان چیست؟

جست‌وجوی یک ماده ایده‌آل برای ترمیم دندان‌ها منجر به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در تکنیک‌های دندانپزشکی زیبایی شده‌است. کامپوزیت (کامپوزیت دندان به انگلیسی composite) و تکنیک اسید اچ، دو پیشرفت عمده در دندان‌پزشکی برای ترمیم دندان هستند.

کامپوزیت مواد چسبنده‌ای است که پیوندی قوی با مینا و عاج دندان ایجاد می‌کند و به‌این‌ترتیب ترمیم دندان را ساده‌تر می‌کنند. پرکننده‌ی کامپوزیت مخلوطی از مواد پلاستیکی و شیشه‌ای به‌علاوه رزین است که به‌راحتی می‌توان آن را رنگ کرد تا شبیه دندان طبیعی شود. به دلیل ظاهر طبیعی و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر، کامپوزیت به‌سرعت جای آمالگام نقره را برای ترمیم دندان می‌گیرد.

انواع مختلفی از ترکیبات کامپوزیتی وجود دارند که برای ترمیم و زیبایی دندان استفاده می‌شود. ترکیب نهایی کامپوزیت یک ترکیب خمیری‌شکل است که به‌راحتی وارد حفره‌ها و ناهمواری‌های دندان می‌شود و آن را پر می‌کند. این ترکیبات کاملا همرنگ دندان‌های طبیعی هستند و فاقد هرگونه ترکیب فلزی است.

کاربردهای کامپوزیت دندان

اصلی‌ترین کاربرد کامپوزیت ترمیم دندان است. حفره‌های دندانی یکی از مشکلات بسیار رایج در دندان‌ها است. آنها حفره‌های کوچکی هستند که در اثر پوسیدگی دندان به دلایل مختلف روی سطوح دندانی ایجادشده و ظاهر دندان‌ها را زشت و نامرتب می‌کند. این پوسیدگی‌های دندانی به دنبال تولید اسید توسط پلاک‌ها و باکتری‌های دهان ایجاد می‌شوند و مینای دندان را فرسایش می‌دهد. یکی از کاربردهای کامپوزیت دندان، برای پرکردن همین حفره‌های دندانی است. مواد کامپوزیتی به‌راحتی می‌توانند وارد این حفره‌ها شوند و آنها را به‌خوبی پر کنند.

دیگر کاربرد کامپوزیت به‌منظور زیبایی لبخند و بهبود ظاهر دندان‌ها است. کامپوزیت زیبایی دندان‌ها را به ارمغان می‌آورد. برای ترمیم دندان‌های شکسته یا دندان‌هایی که عاج آنها دچار سایش‌شده‌است، از کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این به‌منظور ترمیم دندان‌های شکسته، دندان‌های فاصله‌دار و دندان‌های نامرتب هم کامپوزیت‌ها کاربرد دارند.

کامپوزیت دندان‌شکسته یا کامپوزیت دندان فاصله‌دار تنها برای اهداف زیبایی ظاهری نیست. این تکنیک جزئی از روش‌های درمانی است و از آنها برای درمان دندان‌درد و رفع مشکلات دهان و فک هم استفاده می‌شود. کاربرد مهم دیگر کامپوزیت حفظ دوام و سلامت دندان‌ها است تا مانع پوسیدگی‌های احتمالی بعدی شود.

دیگر کاربرد ترمیمی تکنیک کامپوزیت، کامپوزیت دندان کج و سایر بدشکلی‌های دندان است. به‌این‌ترتیب دندان‌ها صاف و یکدست‌تر خواهند شد. در بعضی از افراد دندان قروچه باعث شکستگی دندان می شود.

کامپوزیت برای سفیدی دندان هم کاربرد دارد. از آن برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها هم استفاده می‌شود. از تکنیک‌های کامپوزیت دندان می‌توان برای روکش‌کردن تمام دندان‌ها استفاده کرد یا اینکه تنها برای برخی از دندان‌ها از این ترکیبات بهره برد. کامپوزیت دندان نیش، کامپوزیت دندان خرگوشی و کامپوزیت دندان جلو از جمله پرکاربردترین‌هاست.

تأثیر کامپوزیت بر سلامت و زیبایی دندان چیست؟

کامپوزیت‌های دندانی در هر نوعی که باشند، تأثیر بسیار زیادی روی زیبایی ظاهری افراد خواهند داشت. آنها موجب افزایش اعتمادبه‌نفس افراد شده و زیبایی لبخند آنها را دو چندان می‌کنند. برای درک بهتر تأثیر دندان کامپوزیت شده در چهره فرد، بهتر است یک عکس قبل از کامپوزیت را با عکس بعد از کامپوزیت دندان مقایسه کنید تا به تأثیر این روش روی زیبایی چهره افراد پی برد.

اما همان‌طور که گفته شد، کامپوزیت‌های دندانی تنها برای زیبایی ظاهری استفاده نمی‌شوند. علاوه‌بر زیبایی نمی‌توان تأثیر کامپوزیت در افزایش سلامت دهان و دندان را انکار کرد. جلوگیری از شکستن دندان‌ها، پیشگیری از فرسایش و پوسیدگی دندانی و رفع دندان‌دردهای ناشی از فاصله بین دندان‌ها، از جمله این موارد است. خصوصا کامپوزیت دندان‌شکسته یا کامپوزیت دندان کج یا پوسیده، تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از شکستگی و خرابی دندان‌های فرد خواهد داشت.

انواع کامپوزیت دندان

تکنیک‌ها و متریال‌های مختلف موجب شده‌است تا در حالت حاضر ما انواع کامپوزیت دندان را داشته باشیم که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارد و برای هر دندانی مناسب نیست. دندانپزشک بر اساس نوع دندان‌ها، شرایط فرد و تعداد دندان‌هایی که نیاز به روکش‌های کامپوزیتی دارند، بهترین نوع کامپوزیت دندان را برای افراد انتخاب می‌کند. تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان نیز در طول عمر و مراحل انجام آن است.

انواع کامپوزیت‌های دندانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • روکش‌های سرامیکی یا پرسلن
  • رزین کامپوزیت‌ها که خود شامل موارد زیر می‌شود:
    • ماکروفیل ها
    • میکروفیل ها
  • هیبریدها شامل:
  • نانو هیبریدها
    • میکرو هیبریدها
    • هیبریدهای معمولی
  • کامپوزیت ips.

دسته‌بندی دیگر، دسته‌بندی کامپوزیت‌ها بر اساس محل استفاده و نوع آنها است. انواع کامپوزیت‌های خلفی، کامپوزیت‌های قدامی، ونیر کامپوزیت مایع و غیره در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، آنها را بر اساس برند سازنده هم دسته‌بندی می‌کنند. سارماکو شناخته‌شده‌ترین برند کامپوزیت است که یک محصول سوییسی است.

تمام این کامپوزیت‌ها برای اهداف مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نهایت تمام آنها برای زیبایی دندان با کامپوزیت و رفع مشکلات مختلف مدنظرند. در ادامه برخی از این انواع کامپوزیت دندان را بیشتر بررسی می‌کنیم.

۱. روکش‌های سرامیکی یا پرسلن

پرسلن ها نوعی مواد سخت سرامیکی به‌خصوص هستند که از آنها برای ترمیم دندان‌ها و افزایش زیبایی آنها استفاده می‌شود. برای استفاده از این تکنیک نیاز به قالب‌گیری‌های تخصصی و اندازه‌گیری‌های کامپیوتری است. تمام قالب‌ها به‌صورت اختصاصی برای مراجعه‌کننده‌ ساخته می‌شوند. بیشتر کاربرد این روکش‌های پرسلن برای ترمیم دندان‌های قدامی و خلفی و رفع مشکلات جدی‌تر دندان‌ها است.

۲. رزین کامپوزیت

با توسعه ترکیبات رزین‌های اکریلیکی، این ترکیبات با ذرات معدنی تغییرشکل‌یافته و با پایه پلیمرهای رزینی، مبنایی برای ترمیم‌های دندانی شدند. این دسته از مواد را به‌صورت کلی با نام رزین‌های کامپوزیتی می‌شناسند. آنها یک ترکیب پرکننده معدنی و یک‌پایه رزینی دارند که باید باقدرت بالا و خواص فیزیکی مناسب به دندان‌ها باند شوند.

آن‌ها را معمولا بر اساس اندازه، مقدار و ترکیب پرکننده معدنی طبقه‌بندی می‌کنند. نوع اولیه این کامپوزیت‌ها را با نام کامپوزیت معمولی می‌شناسند. انواع دیگر آنها شامل کامپوزیت‌های میکروفیل، کامپوزیت‌های ماکروفیل، کامپوزیت‌های هیبریدی و نانو هیبرید می‌شوند. علاوه بر این، آنها را بسته به ویژگی‌های جابه‌جایی که دارند به انواع کامپوزیت‌های روان و بسته‌بندی هم طبقه‌بندی می‌کنند. متریال مورداستفاده در ساخت هر یک از این کامپوزیت‌ها متفاوت است و اندازه‌های متنوعی دارند. برخی از آنها ذرات ریزتری دارند. دوام و نحوه ااستفاده از آنها هم با هم متفاوت است.

۳. کامپوزیت‌های ips

دسته دیگر انواع کامپوزیت‌های مورداستفاده در دندان‌پزشکی، کامپوزیت‌های ips هستند. این نوع کامپوزیت‌ها را به‌عنوان جدیدترین نمونه‌های مورداستفاده در لیست خدمات دندان‌پزشکی در نظر می‌گیرند. آنها دوام و استحکام بسیار بالاتری دارند و به دلیل ماهیت و ساختاری که دارند، در مقایسه با سایر نمونه‌های کامپوزیت دندان قبلی بیشتر با لثه‌ها سازگارند. ازاین‌رو بروز مشکلاتی مانند عفونت لثه یا مشکلات ناشی از آن کمتر در این نمونه کامپوزیت‌های دندانی دیده می‌شود.

در روش کامپوزیت در واقع دندانپزشک یک دندان جدید از متریال خام برای شما می‌سازد. به این خاطر دقت، مهارت و ظرافت کار دندانپزشک تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی کار دارد، پس باید در انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دقت زیادی داشته باشید.

تفاوت بین ونیرهای کامپوزیتی و پرسلن در چیست؟

دو تکنیک بسیار پرکاربرد مورداستفاده در انواع دندانپزشکی، ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن است. هر دوی این روش‌ها، روکش‌های متفاوتی هستند که روی دندان‌ها قرار گرفته و برای مواردی مانند اصلاح نامرتبی دندان، رفع دندان‌درد، ترمیم حفره‌ها و پوسیدگی‌های دندانی و سفیدکردن و زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شوند.

بااین‌حال این دو تفاوت‌هایی هم دارند. رزین کامپوزیت معمولا به سطح جلوی دندان‌ها چسبانده شده تا شکل و رنگ آنها جذاب‌تر شوند. این ماده از جنس رزین است و درست مانند متریالی است که در زمان پرکردن دندان با ترکیبات همرنگ دندان استفاده می‌شود. ونیرهای پرسلن از جنس سرامیکی هستند و استحکام و دوام آنها بسیار بیشتر است.

ونیر‌های پرسلن دقیقا مطابق شکل و ساختار دندان‌ها قالب‌گیری می‌شوند و در لابراتور ساخته می‌شوند و بعد روی دندان‌ها سوار می‌شوند. نحوه جای‌گذاری رزین کامپوزیت‌ها با ونیر‌های پرسلن متفاوت است. دوام و استحکام آنها هم با هم متفاوت است. ونیر‌های کامپوزیتی مستقیما روی دندان‌ها کار می‌شوند و در مقایسه با ونیر‌های پرسلن استحکام و دوام کمتری دارند.

مراحل کامپوزیت دندان چگونه است؟

برای انجام کامپوزیت دندان چندین مرحله اساسی باید طی شود. در اولین قدم برای انجام این کار دندان‌ها باید آماده شوند. آماده‌کردن آنها شامل رفع مشکلات مختلف دندان‌ها مانند ترمیم دندان‌های جرم‌گرفته، درمان عفونت‌های دندان و عفونت لثه و غیره می‌شود. درمان دندان‌درد قبل از انجام کامپوزیت بسیار ضروری است.

کشیدن دندان‌های معیوب، کانال‌کشی ریشه، پرکردن و سایر خدمات دندان‌پزشکی از جمله دیگر مواردی است که برای آماده‌کردن دندان‌ها ممکن است نیاز باشد. سفیدکردن دندان‌ها هم در مواردی انجام می‌شود. درست است که یکی از کاربردهای کامپوزیت برای سفیدی دندان‌ها است، اما در برخی مواقع پیش از اعمال روکش‌ها دندان‌ها را سفید می‌کنند.

مرحله بعدی برای انجام کامپوزیت دندان، اچ کردن مینای دندان است. در این روش از یک اسید برای سفت‌تر کردن دندان‌ها (مینای دندان) استفاده می‌شود تا به‌این‌ترتیب مواد کامپوزیت بهتر و مستحکم‌تر روی دندان‌ها باند شوند. حال باید رنگ کامپوزیت مورداستفاده روی دندان‌ها نیز انتخاب شود. رنگ‌های کامپوزیت دندان متفاوت است و باید از رنگ مناسب و سازگار با دندان‌ها استفاده شود. برای مثال رنگ کامپوزیت دندان xbw  یکی از رنگ‌های مورداستفاده در دندان‌پزشکی‌هاست.

در خصوص رزین کامپوزیت‌، این ترکیبات به‌صورت مستقیم روی دندان‌ها اعمال می‌شوند. ابتدا چسب و مواد باندینگ روی دندان‌ها اعمال شده و کامپوزیت دندان به‌صورت لایه‌لایه روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. باتوجه‌به سطح دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند و دلیل انجام این کار، مراحل ترمیم انجام می‌شود. ترمیم و کامپوزیت دندان خرگوشی، بستن فاصله بین دندان‌ها با کامپوزیت، کامپوزیت روی دندان‌شکسته، کامپوزیت دندان نیش و غیره هر یک مراحل ترمیم متفاوتی خواهند داشت. در مراحل نهایی نیز باید فرم‌دهی پایانی کار انجام شود تا مواد به‌خوبی روی دندان‌ها قرار بگیرد.

کاندیدای مناسب کامپوزیت

نکته مهم در خصوص کامپوزیت دندان، انتخاب کاندیدای مناسب برای انجام این کار است. در کل این تکنیک یک روش درمانی و زیبایی برای افرادی است که مشکلاتی جزئی دارند. این افراد در کل از سلامت عمومی دهان و لثه برخوردارند و دندان‌های به‌شدت پوسیده، شکسته و خراب ندارند. عفونت لثه هم در کاندیداهای دریافت ونیر کامپوزیت نباید وجود داشته باشد.

همانطور که گفتیم این روش برای ترمیم جزئی دندان مثل شکستگی‌های کوچک، برطرف‌کردن لکه و زرد شدن دندان، پرکردن دندان، کاهش فاصله بیین دندان‌ها، ترمیم ساییدگی دندان و مواردی از این دست انجام می‌شود. اگر هر کی از این شرایط را دارید، می‌توانید کاندیدای خوبی برای استفاده از این تکنیک باشید.

چه کسانی نباید کامپوزیت کنند؟

آیا حتی با وجود عفونت لثه و دندان‌درد هم می‌توان کامپوزیت کرد؟ هرچند این روش می‌تواند برای بسیاری از افراد گزینه‌ای بسیار کارآمد و مناسب باشد، بااین‌حال برخی از افراد نمی‌توانند کاندیدای خوبی برای دریافت این روکش‌های دندانی باشند. کسانی که دندان‌های سالمی ندارند و یا با عفونت لثه و دندان درد درگیرند، نمی‌توانند از این روکش‌های رزینی استفاده کنند. در افرادی که مینای دندان آنها به میزان بسیار زیادی از بین رفته‌است هم نباید از کامپوزیت‌های دندانی استفاده کرد.

افرادی که مشکلات اساسی فک و دهان دارند و دندان‌های آنها مشکلاتی بسیار اساسی دارد، نمی‌توانند این ونیرها استفاده کنند. موارد زیر گزینه مناسبی برای انجام کامپوزیت نیستند:

  • ساییدگی یا پوسیدگی شدید دندانی
  • دندان‌قروچه‌کردن
  • دندان‌های به‌شدت نامنظم و به‌هم‌ریخته
  • بیماری‌های دهان و لثه
  • ناهنجاری‌های فک و دهان.

فواید و مزایای کامپوزیت دندان‌ها

روکش کامپوزیت می‌تواند ظاهری زیباتر و لبخندی بسیار جذاب‌تر به فرد بدهد. این تکنیک راحت‌ و در دسترس است و کارایی بسیار خوبی دارد. از آنجایی که پرکننده‌های کامپوزیتی از یک رزین با قابلیت قالب‌گیری راحت ساخته شده‌اند، می‌توانند محکم به دندان‌ها بچسبد و ساختاری سازگار و متناسب را با دندان‌ها ایجاد کند.

این لایه عایق بسیار خوبی روی دندان‌ها است. مزیت عمده کامپوزیت‌ها، همرنگ‌بودن آنها با دندان‌های طبیعی است. می‌توان با انتخاب رنگ‌های کامپوزیت دندان درست مطابق با رنگ دندان‌ها، ظاهری طبیعی‌تر داشت. خصوصا استفاده از کامپوزیت دندان جلو می‌تواند برخی ظواهر آسیب‌دیده و قابل رویت مانند دندان‌های کج یا دندان‌های خرگوشی و نیش را بپوشاند. کامپوزیت برای دندان‌های کج مزیت‌های بسیار زیادی دارد. ترکیبات کامپوزیتی نسبت به متریال فلزی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و ازاین‌رو می‌توان از آنها برای انواع وسیع‌تری از ترمیم‌های دندانی استفاده کرد. ونیر کامپوزیت برای پرکردن حفره‌های ایجاد شده در دندان‌های بسیار حساس گزینه‌ای بسیار بهتر است.

معایب و عوارض کامپوزیت دندان

میزان معایب و حتی عوارض ناشی از کامپوزیت کردن دندان‌ها تا حدود زیادی به مراقبت‌های بعد از کامپوزیت بستگی دارد. برای مثال ریسک شکستن یا زرد شدن روکش‌های کامپوزیتی معمولا بیشتر است.

در بسیاری از مواقع روکش‌های کامپوزیتی موجب افزایش حساسیت دندان‌ها می‌شود و در نتیجه احتمال حساس‌شدن دندان، دندان‌درد و حساسیت و درد لثه‌ها را افزایش می‌دهد. ممکن است دردهای موقتی تا مدتی بعد از دریافت ونیر کامپوزیت هم ادامه داشته باشد. خصوصا بعد از جویدن غذاهای سنگین یا خوردن غذاهایی که بیش از حد سردوگرم هستند، این احتمال بیشتر است. حتی عمر کامپوزیت دندان‌های جلو تا میزان زیادی به این مراقبت‌ها بستگی دارد. خوردن چای و دیگر نوشیدنی‌های داغ این دندان‌ها را حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌کند.

اگر دندانپزشک مهارت کافی در انجام این تکنیک را نداشته باشد یا اینکه مینای دندان بیش‌از‌حد تراشیده شود یا اگر از متریال بی‌کیفیت استفاده شود، کامپوزیت دندان می‌تواند مضرات و عوارضی را به همراه داشته باشند. که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی دندان‌ها
  • عفونت و حساسیت لثه
  • بوی بدن دهان
  • عدم یک‌دست شدن دندان‌ها
  • فاصله بین دندان‌ها
  • همرنگ نبودن دندان‌ها.

عفونت یا التهاب لثه بعد از کامپوزیت

یکی از مشکلات و عوارض دردسر سازی که ممکن است بعد از کامپوزیت دندان ایجاد شود، التهاب و عفونت لثه است. خونریزی، بوی بددهان و دندان‌درد از نشانه‌های بارز عفونت لثه است. علت بروز این مشکل بعد از کامپوزیت، عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان و نکات مراقبت بعد از کامپوزیت دندان‌ها است.

مواردی مانند مصرف غذاهای شیرین و سفت، دندان‌قروچه‌کردن، سیگارکشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک نزدن، نخ دندان نکشیدن و استفاده‌نکردن از دهان‌شویه مناسب) و غیره می‌تواند موجب بروز التهاب و عفونت در لثه‌ها بعد از دریافت روکش کامپوزیت دندان شود.

در روش کامپوزیت در واقع دندانپزشک یک دندان جدید از متریال خام برای شما می‌سازد. به این خاطر دقت، مهارت و ظرافت کار دندانپزشک تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی کار دارد، پس باید در انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دقت زیادی داشته باشید.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

سؤالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، میزان دوام و طول عمر کامپوزیت دندان‌ است. این که روکش‌های کامپوزیتی تا چه مدت دوام داشته باشند و برای چه مدت زمانی روی دندان‌ها بمانند به چند مورد بستگی دارد.

در درجه اول نوع ونیر کامپوزیت و میزان کیفیت و جنس آن اهمیت دارد. برای مثال همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد کامپوزیت سارماکو و کامپوزیت ips از جمله بادوام‌ترین و ماندگارترین کامپوزیت‌های مورداستفاده در دندان‌پزشکی است. متریال مورداستفاده در دندان‌پزشکی مانند قلم موی کامپوزیت دندان‌پزشکی، رنگ‌های کامپوزیت دندان و متریال مورداستفاده برای باندینگ و آماده‌سازی دندان‌ها هم در تعیین عمر این روکش‌ها اهمیت دارد.

مورد مهم بعدی در میزان دوام این کامپوزیت‌های دندانی، میزان مهارت دندان‌پزشک است. دندانپزشک باید مهارت و تجربه کافی را داشته باشد تا بتواند باتوجه‌به شرایط دندان‌ها، بهترین کار را برای مراجعه‌کنندگان انجام دهد.

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت کردن دندان‌ها هم اهمیت زیادی دارد. برای مثال در خصوص عمر کامپوزیت دندان‌های جلو، گاز نزدن مواد غذایی سفت و رعایت بهداشت دهان و دندان در میزان ماندگاری این روکش‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

مقایسه لمینت و کامپوزیت

یکی از سؤالات بسیار متداولی که مطرح می‌شود این است که لمینت دندان با کامپوزیت چه تفاوتی دارد و آیا این دو تکنیک‌هایی متفاوت از هم دیگر هستند؟ در کل باید گفت کامپوزیت‌ها نوعی لمینت هستند و آنها را با نام لمینت کامپوزیتی می‌شناسند.

روکش‌های کامپوزیتی و لمینت‌های دندانی هر دو از روش‌های ترمیم زیبایی دندان هستند که به زیبایی و تغییر ظاهر دندان‌ها کمک می‌کنند. در هر یک از آنها یک‌لایه نازک به دندان می‌چسبد و رنگ، اندازه و شکل دندان‌ها را تغییر می‌دهد. تفاوت کلی این دو روش در موادی است که از آن ساخته شده‌اند. همین تفاوت باعث می‌شود که مراحل این درمان‌ها و همچنین ویژگی‌های آنها با هم متفاوت باشد.

کامپوزیت طبیعی‌ تر است یا لمینت؟

در خصوص مقایسه میزان طبیعی‌تر بودن هر یک ازاین‌ روکش‌های دندانی باید گفت روکش‌های لمینت معمولا طبیعی‌تر هستند و ظاهر زیباتری دارند. آنها برای طراحی لبخندهای هالیوودی مورداستفاده قرار می‌گیرند و ظاهرشان بسیار طبیعی و یکدست است که از مزایای لمینت دندان محسوب می‌شود.

البته این بدان معنا نیست که روکش‌های کامپوزیتی ظاهری غیرطبیعی و مصنوعی دارند و نمونه‌های باکیفیت این روکش‌ها هم بسیار طبیعی و زیبا خواهد بود. ظاهر دندان در عکس کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت دندانی کمی برجسته‌تر دیده می‌شود و لمینت‌های دندانی به دلیل نازک‌تر بودنشان، فاقد این برجستگی‌ها هستند. به همین دلیل آنها طبیعی‌تر دیده می‌شوند. علاوه بر این در کل روکش‌های لمینت به دلیل لعاب سطحی که دارند، زیباتر و درخشان‌تر بوده و ازاین‌رو طبیعی‌ترند.

کامپوزیت ارزان‌ تر است یا لمینت؟

در خصوص مقایسه قیمت کامپوزیت دندان و لمینت، باید گفت که کامپوزیت‌های دندانی در کل قیمت بسیار کمتری از ونیر‌های لمینت دارند. موارد متعددی در تعیین قیمت این روش‌ها مؤثرند، اما روی‌هم‌رفته لمینت دندان هزینه‌های بیشتری در مقایسه با روکش کامپوزیت در برخواهد داشت.

کامپوزیت مقاوم‌ تر است یا لمینت؟

در خصوص مقایسه استحکام کامپوزیت و لمینت، به‌صورت کلی لمینت‌ها دوام و استحکام بالاتری دارند و معمولا مدت‌زمان بسیار بیشتری هم عمر می‌کنند. مقاومت آنها بسیار بیشتر است و از این‌رو به دلیل کمتر بودن عوارض لمینت دندان، معمولا برای درمان مشکلات جدی‌تر دندان‌ها مانند درمان دندان‌های بسیار کج و فاصله‌دار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

البته دوام هر دو به نحوه نگهداری آنها بستگی دارد. ، اگر دستورالعمل‌های دندانپزشک را برای مراقبت از آنها رعایت کنید، دوام مورد انتظار لمینت‌ها و ونیرهای چینی دوبرابر کامپوزیت ونیر است. طول عمر کامپوزیت ونیر‌های دندانی حدود ۵ تا ۷ سال است، درحالی‌که دوام لمینت‌ها و ونیر‌های چینی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است.

 

کامپوزیت زودتر تغییر رنگ می‌دهد یا لمینت؟

نکته حائز اهمیت بعدی در مقایسه کامپوزیت دندان و لمینت دندانی، میزان مقاومت این روکش‌ها در برابر تغییر رنگ و لکه‌دار شدن است. روکش‌های پرسلن مورداستفاده در لمینت‌های دندانی در مقایسه با کامپوزیت‌ها کمتر مستعد لکه‌دار شدن هستند و معمولا دوامشان نیز بیشتر است. البته تمام این موارد به میزان مراقبت‌های بعدی بستگی دارد و هر چه افراد در رعایت نکات مراقبت از روکش‌های دندانی خود بهتر عمل کنند، دوام آنها هم بیشتر خواهد بود و دیرتر تغییر رنگ می‌دهند.

 قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟

در لیست قیمت خدمات دندانپزشکی، هزینه‌های مربوط به کامپوزیت دندان در دسته متوسط روبه‌بالا قرار می‌گیرد. البته قیمت کامپوزیت به‌عنوان یکی از خدمات زیبایی دندان‌پزشکی، تا حدود زیادی به دندان‌پزشک و هزینه مواد و برند مورداستفاده بستگی دارد.

عوامل متعددی در قیمت کامپوزیت تأثیرگذار است. مدت زمان انجام کامپوزیت، درمان‌ها و آماده‌سازی‌های اولیه، شرایط دندان‌ها و میزان سلامت آنها و از همه مهمتر نوع کامپوزیت مورداستفاده روی قیمت کامپوزیت تأثیرگذار خواهد بود.

این که کامپوزیت برای کدام دندان‌ها استفاده می‌شود هم هزینه هم تأثیر دارد. قیمت کامپوزیت دندان‌های جلو با قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی یا کامپوزیت روکش دندان‌های کامل متفاوت است. نکته مهم بعدی در برآورد هزینه، هدف انجام کامپوزیت است. هزینه کامپوزیت برای سفیدی دندان یا کامپوزیت دندان‌شکسته یا کامپوزیت دندان کج متفاوت است.

مکان انجام این کار هم می‌تواند روی قیمت‌ها مؤثر باشد. مثلا برای انجام کامپوزیت دندان در تهران کلینیک‌های دندانپزشکی زیادی وجود دارد که ممکن است به‌خاطر رقابت بازار قیمت‌های متفاوتی داشته باشند.

نوع کامپوزیتقیمت کامپوزیتضمانت طول عمر
قیمت کامپوزیت درجه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۲ سال
قیمت کامپوزیت درجه ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۱ سال
قیمت کامپوزیت درجه ۳۲ میلیون تومان۶ ماه
قیمت کامپوزیت درجه ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانندارد
هزینه انواع کامپوزیت و ضمانت طول عمر آن در سال ۱۴۰۲

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان

در روز انجام کامپوزیت باید از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید و به‌جای آن مصرف غذاهای نرم و مایعات توصیه می‌شود. علاوه بر این باید از مصرف هر چیز داغی خودداری کنید و این نکته را حتی بعدها هم رعایت کرد. رعایت بهداشت دهان و دندان، نجویدن و گاز نزدن مواد غذایی سفت و مواردی ازاین‌دست می‌تواند روی طول عمر و کارایی این روش تأثیر داشته باشد.

در روش کامپوزیت در واقع دندانپزشک یک دندان جدید از متریال خام برای شما می‌سازد. به این خاطر دقت، مهارت و ظرافت کار دندانپزشک تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی کار دارد، پس باید در انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دقت زیادی داشته باشید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کامپوزیت‌های دندانی یکی از روش‌های بسیار مؤثر، در دسترس و کاربردی برای ترمیم مشکلات جزئی دندان‌ها است که می‌تواند به بهبود ظاهر و زیباترشدن لبخند افراد کمک کند. در این روش از انواع کامپوزیت برای دندان‌ها استفاده می‌شود که باید در انتخاب آنها شرایط فرد مراجعه‌کننده را در نظر گرفت. روکش‌های دندانی کامپوزیتی می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای ترمیم فاصله دندانی، دندان‌های کج و رفع تیرگی دندان‌ها باشد. کامپوزیت دندان را باید حتما در یک کلینیک دندان‌پزشکی معتبر و توسط یک متخصص دندان‌پزشک باتجربه و ماهر انجام داد.

در روش کامپوزیت در واقع دندانپزشک یک دندان جدید از متریال خام برای شما می‌سازد. به این خاطر دقت، مهارت و ظرافت کار دندانپزشک تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی کار دارد، پس باید در انتخاب دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دقت زیادی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *